Implanté sur deux sites, le campus d’Angers et le pôle de réalité virtuelle de Laval, le LAMPA intervient dans les domaines de l’innovation, des procédés avancés de fabrication et de durabilité des matériaux et des structures. Le numérique et le virtuel sont au cœur des travaux de recherche, par exemple la simulation numérique du procédé pour la compréhension des phénomènes thermiques et mécaniques en jeu.
http://lampa.ensam.eu/

Recent Submissions

  • Communication avec acte
    LAVISSE, Bruno; WEISS, Laurent; ccKOKANYAN, Ninel; LEFEBVRE, André; HENRION, Emerik; SINOT, Olivier; TIDU, Albert (Elsevier BV, 2022-06-01)
    Grinding process may lead to the occurrence of grinding burn. When the temperature in the contact zone gets too high, it may lead to damage of the workpiece. The target of this study was to characterize changes occurring ...
  • Communication avec acte
    FLEURY, Sylvain; DUPONT, Laurent; CHANIAUD, Noémie; TAMAZART, Saadallah; POUSSARD, Benjamin; GORISSE, Geoffrey; RICHIR, Simon (2022)
    Research showed that immersive technologies can significantly improve the design process. However, it is important to consider the ease of implementation of solutions (e.g. price, simplicity). Therefore, the objective of ...
  • Communication avec acte
    HOUZANGBE, Samory; ANTONIO GOMEZ JAUREGUI, David; FLEURY, Sylvain; HUET, Loïc; BERDON, Léo; MANUSSET, Baptiste; SUBERT, Paul; PIGREE, Jean-Baptiste; COUTURE, Nadine; RICHIR, Simon (2021)
    Whether it is for evolution, competitiveness or problem solving, innovation is necessary to a company’s survival. Thus, it is essential to understand this process and what affect them to improve innovation. In this paper ...
  • Communication avec acte
    FLEURY, Sylvain; HENRY, Gaëtan; JEGO, Jean-François; CHEN, Chu-Yin; RICHIR, Simon (2021)
    Dans son ouvrage sur les processus de conception, Buxton (2007) indique que la réalisation d’esquisses et leurs modifications doivent être faciles et rapides car il s’agit de s’autoriser des erreurs (des idées mal représentées ...
  • Communication avec acte
    MILLE, Charles; CHRISTMANN, Olivier; FLEURY, Sylvain; RICHIR, Simon (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021)
    Innovation is defined by a range of activities having different goals but driven by the same purpose. For example, in the ending phases, the aim will be to put forward precise concepts, while upstream of innovation, the ...
  • Article dans une revue avec comité de lecture
    HOUZANGBE, Samory; MASSON, Dimitri; FLEURY, Sylvain; GÓMEZ JÁUREGUI, David Antonio; LEGARDEUR, Jeremy; RICHIR, Simon; COUTURE, Nadine (Frontiers Media SA, 2022-10-31)
    Creativity is key in the early phases of innovation processes. With the rapid evolution of technologies, designers now have access to various tools to support this activity. Virtual reality (VR) takes over multiple domains, ...
  • Article dans une revue avec comité de lecture
    AGNES, Aurélien; FLEURY, Sylvain; AUZERAIS, Aristide; BISSON, Isaline; DULAU, Eva; BUISINE, Stéphanie; RICHIR, Simon (2020-02-29)
    This study presents a user test in order to ascertain the advantages and disadvantages of three different text input methods in immersive virtual environment: individual Speech-to-Text, collective Speech-to-Text and a ...

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