Digital rebirth of the greatest church of Cluny Maior Ecclesia: From optronic surveys to real time use of the digital Model
Communication avec acte
Auteur
Résumé
Our multidisciplinary team has virtually reconstructed the greatest church of the Romanesque period in Europe. The third church of the Abbey of Cluny (12th c.) has been destroyed after the French Revolution, leaving only 8% of the building standing. Many documents have been studied, to include the latest archaeological knowledge in the virtual model. Most remains have been scanned for CAD restitution. The mock-up of the church needed 1600 different numerical files, including the scanned pieces and the anastylosis of a Romanesque portal, a Gothic façade and a mosaic pavement. We faced various difficulties to assemble the different elements of the huge building, and to include the digitized parts. Our workflow consisted in generating geometrical shapes of the church, enriched with metadata such as texture, material... The whole mock up was finally exported to dedicated software to run the rendering step. Our work consisted in creating a whole database of 3D models as well as 2D sources (plans, engravings, pictures...) accessible by the scientific community. The scientific perspectives focus on a representation in virtual immersion of the grand church at scale 1 and an access to the digital mock-up through Augmented Reality.
Fichier(s) constituant cette publication
Cette publication figure dans le(s) laboratoire(s) suivant(s)
Documents liés
Visualiser des documents liés par titre, auteur, créateur et sujet.
-
Article dans une revue avec comité de lectureROLLIER-HANSELMANN, Juliette; SCHOTTÉ, Guillaume; LANDRIEU, Jérémie; POUPART, Nicolas; PERROT FRANÇOISE; MAURICE-CHABARD, Brigitte (Centre d'études médiévales d'Auxerre : ARTEHIS, UMR CNRS/uB, 2011)Le chevet de Cluny était la partie la plus richement décorée par la présence de sculptures, de peintures, de vitraux, de pavements en marbre et d’objets liturgiques précieux. Une partie de ces éléments nous est parvenue ...
-
Article dans une revue avec comité de lectureCASTANDET, Stéphanie; ROLLIER-HANSELMANN, Juliette (PAGEpress, 2013)The Romanesque abbey of Cluny was almost entirely destroyed after the French Revolution. As part of the Cluny 2010 initiative (the commemoration of the 1100th anniversary of its foundation), the Gunzo project leads the ...
-
Article dans une revue avec comité de lectureROLLIER-HANSELMANN, Juliette; CASTANDET, Stéphanie (Centre d'études médiévales d'Auxerre : ARTEHIS, UMR CNRS/uB, 2010)La construction de l’ancienne abbaye Saint-Pierre-et-Saint-Paul de Cluny s’est échelonnée dans le temps, avec une première consécration du chevet en 1095, et une autre dédicace en 1130, correspondant vraisemblablement à ...
-
Article dans une revue avec comité de lectureROLLIER-HANSELMANN, Juliette; COLLOMB, Camille; FERDEK, Gaëlle (Centre d'études médiévales d'Auxerre : ARTEHIS, UMR CNRS/uB, 2011)Si l’histoire du déclin de Cluny a été étudiée par les historiens, l’évolution de la sculpture gothique n’a pas encore suscité de véritables recherches. La documentation témoigne d’une façade monumentale, ornée de plusieurs ...
-
Chapitre d'ouvrage scientifiqueCASTINEIRAS, Manuel; LETURQUE, Anne; ROLLIER-HANSELMANN, Juliette; MAZUIR, Alexandre (Presses Universitaires de la Méditerrannée, 2015)En 1953, Marcel Durliat, alors conservateur des Antiquités et Objet d’art des Pyrénées-Orientales découvre dans l’église de Casesnoves ce qui alors semblait être le plus ancien ensemble de peintures murales connu dans la ...