RemoteAR : Reconstruction d'environnement pour la collaboration en Réalité Augmentée
Communication avec acte
Date
2024-03-25Abstract
La restitution d’environnements réels au sein d’un espace virtuel partagé est un enjeu majeur pour la collaboration en réalité étendue. L’objectif de cette recherche est de proposer un système de captation d’un environnement réel grâce aux seuls capteurs d’un casque de réalité augmentée, afin de le transmettre et de le restituer au sein d’un espace virtuel partagé. Dans cet article, nous explorons différentes méthodes de captation et de restitution de l’environnement, afin d’établir un système simple, mais de qualité suffisante pour faciliter les échanges. Nous avons réalisé une pré-expérience dans le but d’identifier les axes d’amélioration importants, avec pour objectif une future expérience utilisateur centrée sur les interactions entre les collaborateurs.
Files in this item
- Name:
- LISPEN_IHM_2024_CABY.pdf
- Size:
- 3.538Mb
- Format:
- Description:
- Article de conférence
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Communication avec acteKLEIN, Guillaume; CHARDONNET, Jean-Rémy; PLOUZEAU, Jérémy; MERIENNE, Frederic (Springer Nature Switzerland, 2023-09-05)The continuous improvement of reactivity and resilience of the maintenance teams is one of many industrial companies’ priorities, especially in the scope of urgent interventions. To save valuable time usually lost travelling, ...
-
Communication avec acteFAURE, Valérian; CHARDONNET, Jean-Rémy; MESTRE, Daniel; FERLAY, Fabien; BROCHIER, Michaël; JOBLOT, Laurent; MERIENNE, Frédéric; ANDRIOT, Claude (AHFE International, 2023-07-20)Nuclear maintenance operations require several types of cognitive and motor skills that can be trained in immersive environments. However, there is a lack of normalized methodological approaches to classify tasks and guide ...
-
Article dans une revue avec comité de lectureThis paper proposes to analyse user experience using two different immersive device categories: a cave automatic virtual environment (CAVE) and a head-mounted display (HMD). While most past studies focused on one of these ...
-
Don't Denigrate the CAVE! A Comparative Examination of CAVE and HMD for Navigation in Virtual Worlds Communication avec acteCOMBE, Théo; CHARDONNET, Jean-Rémy; MERIENNE, Frédéric; OVTCHAROVA, Jivka; MESTRE, Daniel (Jean-Marie Normand and Maki Sugimoto and Veronica Sundstedt, 2023-12-06)This paper conducts a comprehensive analysis of user experiences by comparing navigation and cybersickness between two distinct categories of immersive devices: CAVE and HMD. Using consistent methodology and analysis for ...
-
Communication avec acteHATTAR, Gunjeet; MIRZAEI, Mohammad Ali; MERIENNE, Frédéric; CHARDONNET, Jean-Rémy; GARBAYA, Samir (Association Française de Réalité Virtuelle, 2013)The need for a collaborative approach that can easily manifest the basic ideas into a semantic enriched Virtual Environment is felt. To realize the same, a clear combination of two individual processes is applied. Beginning ...